Chleb pszenny i nie tylko…

O

W obecnych czasach często przypominamy sobie o walorach dawnego pieczywa i dziś wraca ono do łask, gdyż – jak mówi najstarsza prawda ludzkości – domowe znaczy najzdrowsze i najsmaczniejsze.

Spróbujmy czasami przygotować sobie choć jeden bochenek domowego pieczywa, które znacznie dłużej zachowuje świeżość niż pieczywo ze sklepu.

Chleb pszenny

Przepis pochodzi z podręcznika do klasy III. Jest prosty w wykonaniu, a sporządzony wg niego chleb jest smaczny. Przy niewielkiej pomocy potrafią go wykonać nawet trzecioklasiści.

OSkładniki:

– ½ l wody,

– 5 dag drożdży,

– ½ kg mąki,

– ½ szklanki otrąb pszennych,

– 2 płaskie łyżki cukru,

– 1 łyżeczka soli,

– 2 łyżki siemienia lnianego,

– ziarna słonecznika, dyni, rodzynki, suszone śliwki, podsmażona cebula (według uznania).

OWykonanie:

Drożdże rozpuścić w wodzie. W misce wymieszać wszystkie suche składniki. Zalać je rozpuszczonymi drożdżami i dokładnie wymieszać (można mikserem). Dodać siemię i wybrane ziarna, a następnie ponownie wymieszać (tym razem drewnianą łyżką). Odstawić do wyrośnięcia. Wyłożyć do wysmarowanych tłuszczem i posypanych tartą bułką blaszek (2 keksówki). Włożyć do nagrzanego do 180 st. C piekarnika i piec 50 minut.

***

***

***

Chleb żytni

Składniki:

– 1 kg mąki żytniej

– 40 dag ziemniaków

– 1 dag drożdży

– źródlana lub mineralna woda

– tłuszcz do posmarowania blachy

Wykonanie:

Poprzedniego dnia 35 dag mąki zalać trzema szklankami przegotowanej ciepłej wody (najlepiej źródlanej albo mineralnej) i postawić w ciepłym miejscu do sfermentowania (zimą możemy wykorzystać do tego celu kaloryfer). Rano ugotować ziemniaki w mundurkach, obrać i jeszcze ciepłe zmielić w maszynce lub przetrzeć przez sito. Do naczynia chlebowego dodać ziemniaki i pozostałą przesianą mąkę, pokruszone drożdże i łyżeczkę soli. Wyrabiać ciasto około 10 minut (najlepiej mikserem), a następnie pozostawić do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na 3-4 godziny. Przełożyć na natłuszczoną blachę i zostawić jeszcze na pół godziny. Włożyć do nagrzanego piekarnika (około 200 st. C) i piec około godziny. Do chleba można dodać kminek (mielony lub w ziarenkach), jeśli lubimy jego smak. W dawnych czasach blachę chlebową wykładano liśćmi kapusty i… tataraku, który ma podobno zapewniać zdrowie i doskonałą kondycję na długie lata!

Chlebek śniadaniowy

Składniki:

– 1 ½ dag drożdży

– 50 dag mąki pszennej

– źródlana lub mineralna woda

– ¼ szklanki mleka

– 1-2 ziemniaki

– duża szczypta soli

– łyżeczka cukru

– 3 łyżki masła lub margaryny

Wykonanie:

Wieczorem przygotować rozczyn chlebowy z drożdży, 10 dag mąki i letniej wody, pozostawić na noc w ciepłym miejscu. Następnego dnia do rozczynu dodać resztę mąki, letnie mleko, ugotowane w mundurkach i jeszcze ciepłe przetarte przez sito ziemniaki, sól i cukier. Energicznie wyrabiać, dodając tyle letniej wody, aby powstało niezbyt twarde ciasto. Dwie łyżki masła lub margaryny stopić, lekko ostudzić i jeszcze ciepłe wlać do ciasta. Przykryć wilgotną lnianą lub bawełnianą czystą ściereczką i postawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia. Gdy ciasto powiększy swoją objętość, natłuszczonymi rękami uformować podłużny chlebek, przełożyć do natłuszczonej formy i polać z wierzchu łyżką stopionego masła. Piec w nagrzanym, średnio gorącym piekarniku, sprawdzając patyczkiem, czy chleb jest gotowy. Taki chlebek doskonale smakuje z masłem i rzodkiewkami albo szczypiorkiem.

Do chlebowego ciasta zrobionego według powyższego przepisu można dodać także pokruszone zioła (rozmaryn, tymianek, kminek), siekany czosnek lub orzechy włoskie albo pokrojony w drobniutką kostkę i obtoczony w mące żółty ser albo szynkę.

Warto wiedzieć…

Ile waży:

– 1 szklanka śmietany – 25 dag

– 1 szklanka mąki pszennej – 12-16 dag

– 1 szklanka mąki ziemniaczanej – 20 dag

– 1 szklanka cukru kryształu – 16-18 dag

– 1 szklanka cukru pudru – 12-16 dag

– 1 szklanka ryżu – -16-20 dag

– 1 szklanka kaszy manny – 15 dag

– 1 szklanka kaszy perłowej – 14-18 dag

– 1 szklanka grochu łuskanego – 23 dag

– 1 płaska łyżka mąki – 2 dag

– 1 kopiasta łyżka mąki – 4 dag

– 1 płaska łyżka masła – 2,5 dag

– 1 kopiasta łyżka masła – 5 dag

– 1 łyżeczka soli – 1 dag

– 1 średni ziemniak – 10 dag

– 1 średni ogórek – 10 dag

– 1 średnia marchewka – 7,5 dag

– 1 średnia cebula – 7,5 dag

Tekst/foto: dch/sch