Sadowianki – warsztaty kiszenia kapusty

KRUPIŃSKIE – 16 listopada 2018 rok.

Królowa  kiszonek jest  tylko  jedna.

16 listopada 2018 we wsi Krupińskie odbyły się warsztaty kiszenia kapusty w ramach projektu:

,,Królowa kiszonek kapusta”

realizowanego przez fundację ,,AKOMODACJA”.

Wszystkich przybyłych na to wydarzenie powitała p. Barbara Laska – sołtys wsi Krupińskie oraz p. Tamara Szewczuk z fundacji ,,Akomodacja”

p. Barbara Laska – sołtys wsi Krupińskie

Swoją obecnością imprezę zaszczycił nasz Zespół Śpiewaczy ,,Sadowianki”, który przygotował i zaprezentował inscenizację tradycji wiejskiej – kiszenie kapusty.

 

 

Ala Bahniuk, Basia Wróbel, Krysia Wetoszka, Tereska Piwek, Wandzia Stryjek

Wesołe scenki, śpiew i muzyka ludowa wprowadziły wszystkich w wesoły nastrój.

Ala Bahniuk, Basia Wróbel, Krysia Wetoszka, Tereska Piwek, Wandzia Stryjek

Akordeonista – Andrzej Olton

Wandzia Stryjek, Basia Spaltabaka, Jadzia Borowa, Henia Kibart

Bogusia i Zbyszek Danajowie

Spotkanie stało się wspólną zabawą, która zakończyła się poczęstunkiem przygotowanym przez mieszkańców wsi Krupińskie.

 

SADOWNE

20 listopada 2018 roku

WSPANIAŁA LEKCJA PATRIOTYZMU I TRADYCJI

Zwieńczeniem cyklu zajęć poświęconych obchodom 100-lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę było spotkanie Zespołu ,,Sadowianki’’  z klasą IIb. Zespół przybył na zaproszenie uczniów i wychowawczyni p. Haliny Żach.

Wpis  w  kronice   klasowej:

,,Z radością dzieci powitały brawami przedstawicieli Zespołu ,,Sadowianki’’ :

p. Barbarę Wróbel, p. Teresę Żach, p. Alicję Bahniuk,

p. Henrykę Kibart i p. Andrzeja Oltona.

Pani Barbara Wróbel rozmawiała z dziećmi o patriotyzmie, dzieci wspierały rozmowę przykładami.

Zapoznała uczniów z historią powstania pieśni patriotycznych, które towarzyszyły naszym pradziadom w trudnych chwilach dla naszego kraju.”

W luźnej rozmowie uczniowie podawali przykłady, jak ważna jest niepodległość  i suwerenność dla każdego, nawet małego Polaka.

Prowadząc tę piękną lekcję patriotyzmu i tradycji rozmawiałam z dziećmi na temat znaczenia hymnu narodowego, pieśni ,,Rota”, do słów Marii Konopnickiej, zapoznałam też dzieci z wierszem pt.: ,,Stefek Burczymucha” – napisanym również przez Marię Konopnicką, która tworzyła w okresie zaborów Polski ,,Ku pokrzepieniu serc…” dorosłych i dzieci.

Dzieci chętnie wypowiadały się na temat zupełnie innego bohaterstwa głównej postaci wiersza. Potrafiły odróżnić prawdziwe męstwo naszych przodków od ,,przechwalanek”, jak to same określiły, chłopca z wiersza.

Uczniowie podziwiali piękne stroje naszego zespołu, które musiałam dokładnie omówić i zaprezentować.

Nasz kol. akordeonista Andrzej Olton (dziadek Wiktora-ucznia klasy II b) zapoznał uczniów z budową akordeonu. Dzieci zadawały wiele wnikliwych i szczegółowych pytań związanych z budową instrumentu, kosztem zakupu, jego wagą, a nawet techniką gry, pytając, do czego służą poszczególne klawisze.

Wszyscy uczniowie, panie wychowawczynie i nasz zespół zaśpiewaliśmy hymn narodowy ,,Mazurek Dąbrowskiego” i w tym miejscu pochwała dla pani wychowawczyni, dzieci znały i śpiewały wszystkie zwrotki hymnu.

Następnie wszyscy zaśpiewali ,,Rotę’’ Marii Konopnickiej oraz pieśni wojenne ,,Wojenko, wojenko” i ,,Przybyli ułani”.

 Był również czas na wspólną zabawę w kółeczku przy walczyku: ,,Jak długo na Wawelu”.

I w prawo i w lewo wszyscy zgodnie pląsali w kółeczku.

Mały Wiktor, uczeń kl. II B, wręczył dziadkowi Andrzejowi, w imieniu całej klasy, podziękowanie dla SADOWIANEK za piękną lekcję patriotyzmu i tradycji.

                  I jeszcze pamiątkowe zdjęcie.

Wpis w kronice klasowej:

,,Jesteśmy dumni z kultywowania tradycji przez zespół czekamy na następną taką żywą lekcję patriotyzmu .”

Źródło: SADOWIANKI, Barbara Wróbel, Sadowne 2022