160 LAT POCZTY W MAŁKINI GÓRNEJ (1863-2023)

Poczta w Małkini Górnej powstała w okresie wielkich przemian społeczno-gospodarczych i zawirowań politycznych w Królestwie Polskim.

Funkcjonujący dotychczas system pocztowy realizowany był przy pomocy zaprzęgów konnych oraz posłańców pieszych i konnych w oparciu o sieć „traktów głównych pocztowych”, przebiegających po drogach bitych (utwardzonych) i administrowanych przez pocztę oraz płatnych dla innych użytkowników. Dyżurowali przy nich tzw. konduktorzy, którzy sprawdzali przejeżdżające pojazdy i pobierali od nieuprawnionych stosowne opłaty.

Z traktami pocztowymi łączyła się cała sieć „dróg pocztowych” o niższym standardzie nawierzchni. Na traktach i drogach pocztowych pobudowane były stacje pocztowe w standardowej odległości 20 wiorst jedna od drugiej (około 20 km.), chociaż zdarzały się krótsze i dłuższe odcinki sięgające nawet do 30 wiorst. Na stacjach pocztowych podróżni w ścisłe określonym czasie spożywali posiłki i odpoczywali. Główną częścią każdej stacji były jej części techniczne czyli „poczthalterie”. Każda z nich zgodnie z określonym etatem utrzymywała w gotowości liczbę koni pocztowych w celu wymiany zmęczonych w przejeżdżającym pojeździe pocztowym.

Sprawdzano również stan techniczny pojazdów i m.in. smarowano osie (odpłatnie dla pojazdów prywatnych). Na terenie powiatu ostrowskiego stacje i poczhalterie funkcjonowały w Budach Dybkach i Ostrowie Łomżyńskim oraz w Czyżewie i Nurze. W dobie Powstania Styczniowego funkcjonowało w Królestwie Polskim 111 takich traktów i dróg pocztowych (plus dwa kolejowe). Powstające linie kolejowe stanowiły początkowo część składową i uzupełnienie tego systemu.

Więcej na stronie https://madzelan.cba.pl/160-lat-poczty-w-malkini-gornej-1863-2023/